Ager TAMKIK lentoreissu 10.9-18.9. 2016

31.1.2016
Ager reissu ollut mielessä jo muutaman vuoden, mutta lopullisesti se ideoitiin kasaan kun palailimme Huuhalta lentämästä ja samassa autossa istui Ville, Taavi, Arto ja Juha. Sovimme matkan karkean ajankohdan, arvioimme minimi ja maksimimäärän lähtijiöille (8-12) ja soitimme Ninalle, että onko se mukana. Myös idea tandemin hyödyntämisestä pulpahti mieleen. Kun homma oli sovittu, niin palstalle laitettiin ilmoitus reissusta ja kehoitus ottaa yhteyttä.

1.2.2016
8 ilmoittautunutta jo kasassa ja reissu käytännössä varma.

10.2.2016
Lähes kaikilta saatu 400€ osuus lopullisesta summasta ja oltu paikallisiin yhteydessä kämppävaihtoehdoista ja kämpät varattu. Samoin lentoliput ostettu lennot lähtevät La 10.9 klo 13:40 Helsingistä, olemme majoituksessa alkuillasta. Paluu on Su 18.9 aikaisin aamulla klo 8:10. Joudumme siis lähtemään liikeelle jo aamuyöstä. Meille jää jää lentopäiviä täydet 7. Autojen osalta varasimme yhden Viton, Yhden Transportterin ja yhden 7 hengen Beugeotin.

1.3.2016
ABC Teivossa pidettiin reissuun liittyvä infotilaisuus, jossa käytiin läpi yleistä reissuun liittyvää infoa oheisen listan pohjalta.AGER

13.4.2016
Kämpistä maksettu etumaksu ja sovittu ekojen päivien peruselintarvikkeiden hankinta vuokraajan toimesta.

4.8.2016
Lähtijöille alla oleva infoposti
Heippa, 5 viikon päästä ollaan jo lähdössä. Lähes kaikki ovat jo maksaneet loppusummankin ja varmaan viimeisetkin hoitavat asian pikapuoliin? Ettei muullakaan valmistautumisella tulisi kiire, niin ajattelin laittaa tähän muistutuksena muutamia asioita.

Tarkistakaa heti, että teillä on:
– voimassa oleva passi ja/tai EU henkilöllisyystodistus
– omasta mielestänne riittävä vakuutusturva. Minimissään ilmailuliiton jäsenyys ja sen kylkiäisenä tuleva vakuutus ja sininen Eurooppalainen sairaanhoitokortti. (http://www.kela.fi/eurooppalainen-sairaanhoitokortti_nain-haet ) Suosittelen näiden lisäksi matkavakuutusta, jossa on mukana varjoliito, mutta sen hankkiminen on tietenkin makuasia.

Melkein uskaltaisin väittää, että alla listatuilla pärjää koko reissun ja tuon listan mukaan kannattaa pakata:
(jos unohdin jotain OLEELLISTA, niin kertokaa mulle ihmeessä)

Vaatteet
Emme oleile kauhean kylmässä. Edes pilvenpohjissa ei ole pakkasta. Kämpistä löytyy pesukone, joten samoja vaatteita voi kierrättää.

  • lentokengät ja lenkkarit
  • 3 paria sukkia+2 paria lenkkariin meneviä pieniä sukkia
  • 2 housut, Toiset joilla voi matkustaa ja sopivat illaksi (vaikka farkut), toiset ”lentohousut” (tuulta pitävät)
  • shortsit
  • uimahousut
  • lyhyitä kalsareita
  • 3 t-paitaa tai mieluummin teknistä paitaa
  • 1 pitkähihainen paita tai ohut fleece pusakka tms.
  • päällystakki jolla voi lentää. Kevytuntuva tai soft shell tai….
  • aurinkolätsä

Lentämiseen

  • siipi
  • valjaat (speedi kiinni ja säädetty oikein)
  • pelari (pakattu sen verran tuoreesti, että uskallat sillä lentää)
  • siiven pakkauspussi
  • pakkausreppu
  • (ruusupussi/pikapakkaussäkki on ihan kätevä, mutta jätetään ne kotiin. Autoissa on kuitenkin ainainen puute tilasta joten jos osalla on liitimet jättipusseissa, niin meillä on äkkiä ongelma. Lisäksi vuorilla vaan tuntuu olevan yleinen tapa, että liitimet pakataan kunnon reppuihin.)
  • kypärä
  • hanskat
  • juomapussi tai pullo (Vähintään parin litran veden kuskaaminen mukana on melkein pakollista. Kaikki ei vielä osaa, halua tai katso tarpeelliseksi juoda ilmassa ja se on ok. Maassa voi kuitenkin olla kuuma ja joskus voi kyydin saanti venyä. Jos ei juo, tulee aika äkkiä huono olo.)

Elektroniikka

  • lentomittari ja siihen laturi tai pattereita riittävästi koko reissua varten
  • kännykkä, jolla osaa lähettää tekstiviestinä sijainnin koordinaatteina. Laturi kännykkään
  • 2m radio (ei ole mitenkään pakollinen, mutta valtaosalla taitaa tämmöinen olla ja kannattaa ne ottaa mukaan)

Lääkkeet

  • aurinkorasva
  • paha neuvoa, että mitä troppia kukakin tarvitsee. Paljoa ei paina pakata muutamaa Buranaa, närästyslääkettä, ripulilääkettä, kortisonirasvaa, antiseptistä liuosta… Apteekki on jossain toisessa kaupungissa ja sinne ei ihan aspiriinia hakemaan viitsisi lähteä.

Henk. koht. tarvikkeet

  • jälleen vaikea näitä listata, mutta varmaan jokaisella on jotakin. Silmälasit, korvatulpat, aurinkolasit, kamera, HDHero ja siihen laturit/muistikortit, läppäri, ulkoinen kovalevy…. Lista on pitkä ja kannattaa muistaa, että pääosin kamaa tulee otettua mukaan liikaa.
  • Käteinen on kova sana tuolla päin maailmaa. Ihan hirveitä määriä rahaa ei kulu, mutta mieluummin tuntuvat sen parin euron kaljan myyvän käteisellä.
  • luottokortti, passi, henkilöllisyystodistus, vakuutustodistus
  • kusiputket ja niitten irroitus spray ja kiinnitys nippusiteet (jos näitä käyttää)

Sitten jos on aivan liian paljon tilaa laukuissa niin voi alkaa lastaamaan lisäroinaa. Osa näistä voi olla tarpeenkin, mutta näitä itse olen huomannut aika harvoin käyttäväni. Tässä jotain esimerkkejä: kompassi, tuulimittari, GPS hätälähetin, kannettava virtalähde, pitkät kalsarit, tupsyt virran haaroitin autoon, ilmatilat mittariin, dyneemaa, ripstop teippiä, lisää vaatteita, kirjoja, matkaoppaita…

Toisaalta mitä pelkistetymmin on liikkeellä, sen helpommin tavarat pysyy järjestyksessä ja ne oleelliset asiat löytää. Liidinreppu saa painaa 20kg ja käsimatkatavara 55 x 40 x 23 cm 10 kg

Mä hoidan meille kootusti kassillisen pähkinäpuristepatukoita, niin jokaiselle on valjaisiin purtavaa. Jos joku on erityisesti oman maun mukaista, niin kannattaa pakata mukaan.

Kylässä on varjoliitokoulu ja jonkin asteinen VL kauppakin. Uskaltaisin luottaa sen varaan, että saamme sieltä punosta katkenneen tilalle, ehkäpä Ripstop teippiäkin. En näitä lähde erikseen hankkimaan, mutta jos jollain jo valmiiksi on, niin eipä ne paljoa tilaa vie.

Liitteenä on muutamassakin eri tiedostomuodossa muutama kymmenen reittipistettä alueelle. Näistä ei tarvitse mitenkään välittää, jos ei halua J Ei siis huolta! Osa teistä haluaa ehkä opetella reissulla mittarin käyttöä ja reittipisteiden hyödyntämistä. Meille on helpompaa, kun käytämme samaa tiedostoa. klm loppuisen tiedoston pitäisi aueta suoraan GoogleEarthissa, eli siitä on helppo tutustua hommaan jo etukäteen. Jos ette saa menemään mittariinne, vaikka haluaisitte, niin kysykää mielellään jo nyt etukäteen minulta, Artolta, Juhalta tai Villeltä. Meillä on kaikilla erilaiset mittarit, eli osaamme joku varmaan neuvoa.

Tiedostossa on kolmenlaisia reittipisteitä:

  • T1-T12 ovat ”varmoja” termopaikkoja. Eli pisteet sijoitettu kohtiin jossa tilastollisesti moni on termossa lentänyt ja jotka mullakin jääneet mieleen poikkeuksellisen hyvinä. äännepisteiden laitto näihin edesauttaa onnistumislodennäköisyyttä.
  • LP alkuiset pisteet ovat laskupaikkoja. Joko ”virallisia” tai sitten muuten semmoisia, joihin olen laskenut ja jotka on turvallisia.

10km ja 5km pisteet on ”rinteen päissä olevat käännepisteet ja numero kertoo etäisyyden startista. Monesti on kiva tsempata sillä, että käy vaikka 10km pisteessä ja palaa takaisin, näin on 20km matkalento plakkarissa.

Taavi

4.9 Taavilla kotona (Mika L ja Harri S )
ja 5.9 “Jykän tehtaalla” (Arto, Juha, Ville, Maukeri, Marko, Jukka K, Juha, Marika, Tommi, Mika) pidettiin vielä parin tunnin tietoisku.

Tässä keskityttiin turvallisuuskysymyksiin ja paikallisiin lento-olosuhteisiin. Mukaan lähtijöille  Ager infokortti jossa toisellä puolella kaikkien yhteystiedot, ohjeita SMS viesteihin jne ja toisella puolella kartta lasku ja lentoalueista.
Muuten keskustelu käytiin oheisen materiaalin kautta Ennen lähtöä läpikäytävät asiat . Matskussa on PPT diojen lisäksi muistiinpanosivut, jossa tarkemmin kirjattu se mitä puhuttiin.

Fiilis lähdön suhteen on korkealla, koska sääennusteiden mukaan tässä vaiheessa on luvassa koko viikoksi aurinkoista ja hyvää lentosäätä.