ALGODONALES Tamkik syysmatka 28.10-5.11.2017

Ager Syyskuussa -16 oli monella tapaa onnistunut matka ja varmaan mun lisäksi monelle jäi takaraivoon, että vastaava täytyy tehdä uusiksi. Usein on kuitenkin niin, että ei kannata jämähtää paikalleen, kun uutta kokeilemalla voi saada entistä parempia kokemuksia. Olimme Sirenin Juhan kanssa Algossa 2016 marraskuussa ja totesimme, että tänne on tultava porukalla.

Lähdössä on. Tähän päivitän myös maksutilanteen:
1 Taavi Siitonen / 30.1 400€DSC01987
2 Juha Siren / 8.2 300€
3 Tommi Aronen / 31.1 900€
4 Ville Hiltunen    / 1.2  300€ / 10.2 50€/ 20.3 100€
5 Jukka Kanninen  / 30.1 400€
6 Mika Leppihalme / 6.2 200€/ 9.2 134€
7 Mauri Lehtinen / 8.2 300€ / 19.6 144,80€
8 Elina Vankka / 8.2 300€ / 13.2 70€
9 Jouni Tomberg +Sanna Kiiveri + 1 / 30.1 400€/ 10.2 400€
10 Katja Roiha / 3.2 500€
11 Renni Verho  / 3.2 500€
12 Kalle Klemola /13.2 350e
13 Jyrki Saarikoski / 3.2 300€ 22.2 100€ 14.3 100€ 15.6 100€ 14.7 100€ 15.8 100€
14 Nicholas McCarthy / 5.2 400€ / 19.6 400€
15 Erkki Tanhua 8.2 100€ / 10.2 234€
17 Harri Juujärvi 21.3 450€

Miksi juuri tuonne ja juuri tuohon aikaan?

Keli. Mulle jäi Agerista fiilis, että aikalailla maksimikelissä lennettiin “perusmatkalaisen” näkökulmasta. Ei siis ole tarve etsiä tiukempaa ja tykimpää keliä. Ehkä toiveena olisi koko päivän kestävä iltakeli? Eihän säätä voi 100% varmuudella koskaan tietää, mutta nyt saatujen kokemusten perusteella tuolla Algossa oli lennettävää klo 12:30-17:00 ja missään vaiheessa ei rajua. Tästä syystä olemme liikkeellä vasta Marraskuussa, emme esim syyslomaviikolla lokakuussa.
Satartti, laskupaikat, lentäminen.. Algon perusstartti on todella iso. Pilottejakin on paljon, mutta jopa 150 suuruinen porukka tyhjenee siitä tunnissa. Startti hiekkaa, loiva ja mahdollistaa keskeyttämisen helposti. Startin lopussa vaarattomia puskia, ei jyrkännettä. Länsi ja pohjoistuulen startit pienempiä, mutta ei ylivoimaisia.
Peruslentosuunnan laskupaikka on yli neliökilometrin kokoinen loivasti kumpuileva pelto. Laskupaikalla asuntovaunuun ja pakettiautoon perustettu laskubaari, josta saa sipsejä, limua, kahvia ja kaljaa :-) Alueella muuallakin runsaasti peltoja, tosin osittain ne on mäkisiä ja sähköjohtojakin löytyy.
Vuoristolentämiseen liittyviä riskejä ei juurikaan ole. Voimakkaasti kumpuileva maasto tarjoaa paljon selkeitä noston lähteitä. Pilotteja ilmassa on paljon, samoin kotkia, joka helpottaa lentämistä. Alue sen verran iso, että vaikka porukkaa on runsaasti, niin ei ole pakko sumppuuntua samaan kasaan. Lentokorot ovat ihan siedettäviä, eli 1500 -2000 yli laskupaikan. Tarjolla n. 7km päässä kivat kallio hampaat jonne yrittäminen on selkeä maali alottelevallekkin pilotille. Tässä esimerkkilento, jossa tehty matkaakin, mutta oltu käytännössä koko ajan hyvän laskupaikan lähituntumassa http://www.xcontest.org/world/en/flights/detail:TaaviS/16.11.2016/11:29
Vaihtoehtoja lentämiseen on tarjolla. Alueella useita paikkoja joissa mahdollisuus rinnelentoon jos on esim. pohjopistuuli. Maisemat kivoja ja lähistöllä myös mukavia kyliä/pikkukaupunkeja, joissa päivä menee ihan turistinakin. (Ronda, Zahara jne.)
Kyydit ja majoitus. Tuolla homma toimii niin, että ostamme kokonaispalvelun, joka sisältää noudot kentältä, majoituksen ja kyydit ylös. Vuorelle ajaminen vie 40min ja palvelun tarjoaja aidosti pyrkii maksimoimaan lentomahdollisuutemme, eli vie mielellään ylös kolmeenkin kertaan ja kuskaa myös muualle, jos keli sen vaatii. Majoitus 2 hengen huoneissa. Kämpässä keittomahdollisuus. Kylän ravintolat ja kaupat lähellä. Ruokahuolto omaan piikkiin itsenäisesti.

Matkan järjestely, ilmoittautuminen, kuka mahtuu mukaan, kenelle reissu sopii.

Toimin tässä organisaattorina, mutta en niin kokonaisvaltaisesti kun Agerissa, koska kuljetukset jne. ei ole meikäläisten vastuulla. Toki ollaan porukalla liikkeellä ja autamme startissa, kielitaidon kanssa jne., mutta samalla viivalla ollaan. Reissuun mahtuu mukaan 8 joista paikoista yksi on jo varattu mulle ja toinen Sirenin Juhalle. Kun tämä määrä on täynnä, niin alamme täyttämään seuraavaa 8 hengen porukkaa. 16 on maksimimäärä, josta olen toistaiseksi puhunut. Voitte jo nyt tähän palstalle pistää alustavaa mielipidettä, mutta kerään sitovat ilmoittautumiset ja etukäteismaksut vasta kevättalvella maaliskuun lopulla. Reissu sopii kaikille joilla on kelppari. Ihan tuoreetkin 2016 ja 2017 pilotit on tervetulleita. Ilmaan kyllä pääsette ja paikalla on muutenkin paljon ihan oppilaita. Kuskimme on myös pilotti/kouluttaja.
En hyväksy mukaan muita, kun TAMKIK jäseniä. Reissun yksi pääidea on saada kerhollemme yhteistä kivaa tekemistä ja edistää näin myös jatko-oppimistamme.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Tässä Cross Coyntry lehden 2017 matkaoppaan artikkeli paikasta. Muutama pääkohta vapaasti suomennettuna:

YLEISTÄ
Algo on nätti pikkukylä Sierra de Lijar vuoren kupeessa. Paikka on pyhiinvaelluskohde aloittelijoille ja vähemmän lentäneille, jotka parveilee paikalle keskieuroopasta sankoin joukoin. Päivällä jono paikallisten yrittäjien pikkubusseja kuskaa väkeä starttiin ja illalla kylän aukion edullisissa ravintoloissa käydään vilkasta keskustelua päivän lennoista.
Paikka on loistava lentokauden lopettamiseen intensiivisellä lentoviikolla hyvässä säässä. Kun kotona on huono sää, niin tänne voi tulla vähemmänkin lentäneet keräämään tiimaa ja ohjattuja xc kokemuksia. Ne kenellä jo matka taittuu, saavat paikasta haastetta, sillä oikeana päivänä isot kolmiot ja haastavatkin matkat on mahdollisia. Joskus välimeren ja atlantin tuulet muodostavat tähän konvergenssialueen, jossa matkan teko on mahdollista pohjoiseen. Joskus voi länsityyli pyyhkiä paikan lentokelvottomaksi, mutta yleensä on smoottia ja mukavaa aloittelijakeliä. Kesäkaudella termot kovia.
Joskus matalapainesysteemit tekee alueelle kovia inversioita, mutta silloinkin makean helpot iltalennot on mahdollisia ja usein iltaan syntyy iltakantavaa. Joka tapauksessa vaihteleva maasto kumpuilevine peltoineen ja pystysuorine kivijyrkänteineen opettaa sinua joka lennolla xc taitojen kanssa.

MILOIN PAIKALLE?
Marraskuussa voi olla jo stabiilia. Kesä heinäkuusa 35c ja kovaa keliä. Isojen lentopäivien toivossa painu paikalle Syys -Lokakuussa tai Maalis-Toukokuussa

Alla olevista linkeistä aukeaa alkuperäinen lehtiartikkeli

Algo1 Algo2 Algo3

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX