Alppireissu 15 (Taavi, Arto, Jevgeni, Ville, Juha, Wettis 15-24.5)

Lähtökohta reissulle sama kun viime vuonnakin. Nyt lennetään Bergamoon suoralla lennolla Pirkkalasta. Perillä ollaan yhden maissa ja Perjantain ennuste on sen näköinen, että se menee matkapäivänä. Se mihin kentältä lähdemme, on vielä näin Keskiviikkona auki, koska Lauanataille on välillä luvattu keliä Sloveniaan ja välillä etelä Ranskaan…..

-Taavi-

Perjantaina ajeltiin myrskyssa Cavallariaan. Tänne luvassa 3päivää hyvää lentosäätä. Matkalla näimme erikoisen tappelun. Levähdyspaikalla oli  180cm käärme, joka oli varsin ärhäkkä ja teki iskuja kun sitä kuvasimme. Paikalle tuli myös rotta. Kun käärme haistoi rotan se lähti sen perään.  Rotta pisti kuonoon käärmeelle. Puri sen häntään niin , että oksiin jäi verivana, kun käärme kiipesi puuhun pakoon.

Lauantai, eka lentopäivä. Aamulla satoi ja tuuli 15ms, mutta se on tässä paikassa normaalia. Painelimme laskupaikalle sovittua kuljetusta odottamaan. Ylös mennessä pikkutiellä oli odottamaton yllätys kun iso puu oli kaatunut ja tukki tien. Myös vastakkaisesta suunnasta tullut auto oli jumissa. Autossa oli pariskunta joka oli kuitenkin keksinyt mukavaa puuhaa siinä odotellessa😍. Toivottavasti ei jääny juttu ihan kesken. Huipulle pääsi myös kiertotietä, joten olimme siellä ihan ajoissa. Yhden maissa paikallinen starttasi ja räpsähti, Taavi lähti seuraavana ja onnistui sinnittelemään nostossa ja muu porukka lähti taivaalle. Arto, Jevgeni ja Taavi lähti kiertämään vuorta kohti isoja huippuja jossa pääsikin lähes 2000 m koroihin. Mukavasti alkanut matka katkesi kolmikolla suht samaan alueeseen, kun reitin tukkivan laakson/harjanteen ylitys ei onnistunut ja kova laskeva alue vei alas. Wettis, Siren ja Wille lensivät kaikki 3-3,5h lennot. Kaiken kaikkiaan hieno päivä. Keli ei kovin pahaa, Wettiksellä yksi isompi siiven sisään tulo samoin Taavilla speedi pohjassa. Kummassakaan ei isoa dramatiikkaa. Jatkamme täällä, koska ennusteiden mukaan ollaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Sunnuntai. Touhu jatkui Cavallariassa. Pikkaisen oli eilistä matalampaa 1700m. Aurinkoista ja kumpupilvet isoja mutta nopasti aina hajoavia. Paikoitellen “rapsakkaakin” mutta eilisestä viisastuneena osattiin valita jo parempaa linjaa. Arto huitaisi pisimmän matkan ja tiiman ja onnistui palaamaan jopa laskupaikalle. Tiimaa tuli kaikille aikalailla riittävästi. Täällä ollaan vielä huominen, sitten luvassa ehkä välipäivä huonon kelin takia. Loppuviikoksi on luvattu Saint Andreen jopa 4500 korkeaa keliä….

Edelleen sama paikka. Aamusta pilvipohja startin alla ja waittasimme sen nousemista. näin kävikin, mutta tuuli oli nollassa ja vuori pilvessä josta pystyi päättelemään, ettei se kanna. Välillä melkeen satoikin, joten oli painetta edes lentää alas, ettei tarvitse kuskille soittaa. Arto ja Juha uhrautuivat ja starttasivat. Liuku siitä vaan tuli. Me loput lähdimme kun aurinko osui rinteeseen. Taavi ekana starttaajana jäi mataliin hinkkaamaan, muut pääsivät pilvenpohjiin. J ja A huutelivat radioon, että jos Taavi tulee laskuun, niin pääsee uudelleen ylös. Eka lentäjäjoukko lensi reilun tunnin pilvenpohjissa. Päästyämme uudelleen ylös Arto ja Taavi onnistuivat vielä pääsemään pilvenpohjiin ja heittämään ihan kivat kolmiot.

-Taavi-

Tiistai 19.5.2015, 4. “lentopäivä”

Aamulla heräsimme hieman pilviseen ja hentotuuliseen päivään. Aamiaispöydässä spekuloimme perinteiseen tapaan parhaasta lentopaikasta, josta mielipiteet jakaantui hieman Cavallarian ja Santa Elisabettan välille. Demokraattisen äänestyksen lopputulemana oli Santa Elisabetta, jonne lähdimme siirtymään (n. 30km) maukkaan ja riittoisan aamupalan jälkeen.

Ensimmäisen laskupaikan löysimme joen varresta n. 500m kylän keskustan alapuolelta. Salton keskusaukion baarista saimme “käsillä puhuen” kerrottua tarvitsevamme kyydin huipulle. Kuski saapuikin 15min odottelun jälkeen ja vei meidät huipulle apteekin kautta, josta olimme ohimennen puhuneet (9€/hlö). Siis erittäin ystävällistä toimintaa!

Huippu oli 1408m korkeudella GPS:n mukaan ja täysin pilven peitossa 😔. Aloimme siis suorittamaan “paraweittauksen” PP4, joka kuuluu siis osana matkalentoreissun oppimäärään 😉. Parin tunnin weittauksen jälkeen ensimmäiset sadepisarat putosivat lewollisten weittaajien kasvoille ja päätimme mennä läheisen sillan alle niiltä suojaan. Sillan alanen ei toiminut, mutta onneksi läheltä löytyi baari aurinkoterasseineen. Valitettavasti se ei ollut auki, mutta hyvä ja suojaava katos siellä onneksi oli. Eipä aikaakaan, kun vettä, ukkosen jyrinää ja salamoita oli taivas täynnä. Vesi muuttui hetken päästä sormenpään kokoisiksi rakeiksi, joita satoi kaatamalla lähes puoli tuntia. Nauraa rätkätimne, että “ei taida olla oppilaskeliä” ja että “ei uskois, että lennetään puolen tunnin päästä” … Noh, ei lennetty. Sateen loputtua Taavi ja Arto lähti kaukopartiona hakemaan alhaalta autoa ja muut jäimme odottamaan lennettävää keliä. Keli kirkastuikin nopeasti, mutta takatuuli piinasi starttiamme. Sitten ilman lämmetessä alkoi alhaalta nopeasti kehittyä pilveä, joka käänsi tuulen mukavasti vastaiseen, mutta blokkasi puolestaan näkyvyyden lentää. Pilven haihtuessa ylitsemme kääntyi tuuli jälleen myötäseen ja se taas blokkasi starttimme, jota muutamat meistä siipi valmiina weittasi. Jeve oli sitkein meistä ja odotti “edes sekunnin” nollatuulta startatakseen lähes vuoren rotkon reunalta😱. Sitä ei tullut ja ja lopulta Jevekin luovutti, josta me loput olimme ns. “helpottuneita” 😅. Siispä siivet autoon ja kaupan kautta syömään, jossa olimmekin sopivasti paikallisittain jo ennen ilta kymmentä. Majoitukseen pääsimme yhdentoista maissa, jonka jälkeen emme juuri normaalia iltabrieffiinkiä jaksaneet pitää, vaan joka ukon otsa kaatui hymyilevän tyytyväisenä  tyynyyn ja odottamaan seuraavan päivän ennusteita 😴.

-Wettis-

5-6:s päivä

aamupalan syötyämme suuntasimme kohti ranskaa,ja karistimme italian pölyt jaloista. kohteenamme saint vincent les forts!!!

saint vinsenttiin oli luvassa hyvää varjoliitokeliä,jjota  se myös alku päivästä hetken olikin. päivän vanhetessa tuuli yltyi tehden kelistä haastavaa. ja suurin osa piloteista teki lasku päätöksen.

ryhmän jokainen pilotti kerrytti tänäänkin lentotiimaa. lentomesta on aivan loistava.hyvä starttipaikka,laskupaikkojakin löytyi. kahvila vessat ynm.. starttipaikalla. ja ne maisemat!!!

torstai olikin sit tymäpäivä. joten nukuimme myöhään . päivällä kävimme kanjonikierroksen patikoimassa ,matkalla st andre:een. leppoisaa ajankulutusta huikeissa maisemissa, puikkelehdimme kallioon hakatuissa kävelytunneleissa,ja kivisillä poluilla,vuorenrinteen juurella kanjonin pohjan tuntumassa.

viimehetken eennusteet vei meidät taas tien päälle,ja kohti italiaa.  aamuksi on kyyti huipulle varattu,tällä reisulla jo niin tutuksi tulleelle cavallarian startti paikalle! joten tältä pohjalta mennään. majoitus tarvis vielä puolimatkasta löytää,josta aamulla matka jatkuu.

-Ville-

7:s päivä cavallaria

puolilta öin saavuttiin majapaikkaan cellen kaupunkiin monakon kupeeseen. komia kämppä 2 mh,keittiö,ja 2 vessaa. 120 e per yö. aamusta lähdimme kohti cavallariaa johon ajoi noin 2 tuntia. laskupaikalle tultaessa paikalle alkoi valua muitakin pilotteja. suttelbussi tuli hetkessä täyteen,12 henkeä matkusti tänään vanhan vanhan varjoliitopakun kyydissä, mutkaisia vuoristoteitä starttipaikalle… raekuuron jäljiltä tiet oli märät,ja lehtien peitossa,eli siis tosi liukasta 😝

startattiin ylästartista noin klo 12. keli tuntui seesteiseltä ja nostot oli selkeitä. hetken lentelyn jälkeen alkoi rytinä, siipee tuli sisään sieltä ja täältä!! vuore takaa puhaltava tuuli voimistui nniin kovaksi ettei paikallistuuli kyennyt sitä kumoamaan. vaan nämä kohtasi. rinteessä ja sekoittui keskenään,tehden kelistä turbulenttisen. vajaa tunnin lentojen jälkeen porukka putoili laskupaikalle,kuin omenat puusta.

iltapäivästä rauhoittuu,oli yleinen mielipide.joten myöhemmin taas ylös. startti vaihtui keski starttiin. porukkaa suunilleen sama määrä kun aamulla ,parikymmentä siipee ilmassa! mukavat ilta lilluttelut siitä sitten saatiinkin,1-2 h. lennot  joka jampalle.

päivän päätteeksi kunnon ruokailu,kaikkine lisukkeineen.

nyt kokka kohti Lavenoa ja uutta lentopaikkaa,jossa lennot huomenna toivottavasti jatkuu 😃

-ville-

8 päivä Laveno

“here you do not need to look for thermal, it will find you” lukee paikkaa kuvaavassa artikkelissa. Tottahan se olikin. päivä oli varsin onnistunut ja taas lensimme ihan täyden session. Lennot monella 3h. pääsimme lentämääm samassa termiikissä toistemme lisäksi purjekoneiden ja riippareiden kanssa. Matkalentoihin varsinaisesti ei ollut mahdollisuutta koska “vain” 1700m korot oli liian vähän seuraavien laaksojen ylitykseen. Naapurivuorelle hyppy onnistui. Laskupaikalla mukava kuppila ja paljon lentoporukkaa.