Mitä varjoliito on?

V17arjoliito on kevein ja halvin lentämisen muoto. Varjoliitovarusteet painavat noin 20 kg, ja ne mahtuvat isoon selkäreppuun. Tämä lentolaite kulkee helposti mukana auton takakontissa ja sen voi ottaa mukaan myös lentokoneeseen.

Harrastuksena varjoliito on suhteellisen uusi ja se on saanut alkunsa Keski-Euroopan Alpeilta 1970- luvulta. Ensimmäiset varjoliitimet muistuttivat lähinnä laskuvarjoja, mutta nykyaikaisen varjoliitimen erottaa laskuvarjosta jo selkeästi. Varjoliidon harrastajamäärät kasvavat vuosittain ja Suomessa aktiivisia harrastajia on tällä hetkellä n. 700.

Maailmanlaajuisesti varjoliitoa harrastetaan eniten vuoristoissa, jossa lentoonlähtö tapahtuu rinteestä juosten. Vapaalentämisessä hyödynnetään nousevia ilmavirtauksia (termiikkejä), joiden avulla voidaan lentää useita tunteja sekä kymmeniä, jopa satoja kilometrejä. Tasamailla, kuten Suomessa, siilinkari 20032011 017lentoonlähtö tapahtuu hinaamalla pilotti mönkijällä tai autolla yleensä n. 300 – 600m korkeuteen, josta lentoa jatketaan termiikkejä etsien tai vain alas lasketellen.

Moottoroidussa varjoliidossa (Mova) pilotilla on selässään paramoottori, joka mahdollistaa itsenäisen lentoonlähdön vaikkapa omalta pellolta juosten. Moottorin avustuksella voidaan lähteä lentoon myös pyöriltä tai suksilta ns. “trikellä,” jossa lentoonlähtö ja lasku tapahtuvat mukavasti istuen. Moottoriavusteisesti voidaan lentää tyynessä kelissä aina auringonlaskuun asti upeita maisemia ihaillen. Ei ihme, että monet paramotoristit harrastavatkin myös valokuvausta.

kuva

Suomessa harrastetaan pääsääntöisesti edellä mainittuja varjoliidon muotoja, mutta myös ns. temppulentäminen (acro) on varjoliitimellä mahdollista. Näyttävä acro- lentäminen altistaa pilotin suurille nopeuksille sekä G-voimille, ja temppuja harjoitellaankin aina veden päällä pelastusliiveihin varustautuneena. Suomessa mahdollisuudet acro- lentämiseen ovat kuitenkin rajalliset, joten siksi sitä harrastetaan enemmän ulkomailla.

Parhaiten varjoliitoon pääset tutustumaan tandem- lennolla jossa lennetään kaksipaikkaisella varjoliitimellä. Tandem- matkustajana et tarvitse erillistä koulutusta tai aikaisempaa ilmailukokemusta. Riittää, kun kuuntelet tarkasti mitä tandem- pilottisi sinulle ennen lentoa kertoo.

Tandem 2

Ihminen on kautta aikojen haaveillut lentämisestä – varjoliitäjän ei tarvitse enää haaveilla.